Turizm Sektöründe Marka
Turizm Sektöründe Marka
-
21 September 2024
Günümüzde teknolojik gelişmelerle birlikte her türlü bilgiye erişimin kolay olması nedeniyle geleneksel reklamcılık yöntemleri etkinliğini kaybetmektedir. Yalnızca tanıtım faaliyetlerinde bulunarak marka olmak ve bu konuda başarılı olmak mümkün olmamaktadır. Tanıtım faaliyetlerinin yanı sıra hedef kitleye ve değişen dünya standartları ve rekabet ortamına göre ürün ve hizmetler yaratmak, mevcut ürünleri veya hizmetleri iyileştirmek, hizmet kalitesini arttırarak fiyat dengesini kurmak da önemlidir. Giderek bütünleşen günümüz dünyasında, rekabetin sürekli artış gösterdiği bir ortamda turizm sektöründe hızlı kararlar almak ve bunları gecikmeden uygulamak için zamanın kısıtlı olduğu bir süreç söz konusudur. Bu süreçteki en önemli etken ise markalaşma çabalarıdır.
Rekabetin yoğun olduğu turizm pazarlarında, işletmeler için önemli bir farklılaştırma aracı olan markalaşmanın temel amacı, ürün ve hizmetlere değer katmak ve tüketicilere bir deneyim yaşatmaktır. Bu deneyim, güveni teşvik eder ve tüketiciler ile üreticiler arasında bir sadakat duygusu yaratır.
Turizm, hizmet sektörü olmasından dolayı eş zamanlı bir tüketim söz konusudur. Üretilen hizmet ve ürünün stoklanamama özelliğinden dolayı, ürün ve hizmetlerin heterojen ve soyut olması, markalaşma sürecinde hassasiyet sağlayan bir özelliktir. Turistik tüketicilerin satın aldığı hizmetlerden büyük beklentileri olmaktadır. Tüketicilerin beklentileri ile alınan hizmet arasındaki uyum, hizmet markasını doğrudan etkilemekte ve tüketicinin zihninde konumlanan marka diğer markalara nazaran daha fazla tercih edilmektedir. Markanın tüketici zihninde oluşturduğu imajın, turizm sektöründe bulunan işletmelerin başarısını olumlu yönde etkilerken, tüketici davranışları üzerinde de güçlü bir etki yarattığı yapılan araştırmalarda da görülmektedir. Turizm işletmelerinde markanın önemi, soyut bir hizmeti satın alacak ve tercih edilen bir marka haline gelmesi turistlerin zihinlerindeki risk duygusunu en aza indirmektir.
Turizmde başarılı bir marka yaratmanın kuralları; doğru hedef kitleyi doğru bir şekilde seçme, markayı konumlandırma, duygusal faktörleri göz önünde bulundurma, keyifli bir deneyim yaratma, müşteri memnuniyetini arttırma, hayal kırıklığının önüne geçme, uzun vadeli planlama ve yeni trendlere uyum sağlama stratejisi belirleme olarak sıralanabilir. Bundan dolayı turizm sektöründe marka olabilmenin ilk şartı; ürün ve hizmette kalite ve yaratıcılık gibi rekabet ortamı yaratacak unsurlardır. Herhangi bir turistik ürün ve hizmetin bir marka olması, marka değeri yaratması ve bir marka kimliğine sahip olması rekabette bir adım önde olmak demektir.
Turizm ve seyahat sektöründe en önemli markalaşma etkeni destinasyonlardır. Ritchie ve Ritchie’ye (1998) göre turistik bir destinasyon sadece fiziksel özelliklerin bir yansıması değildir. Ancak adları, sembolleri ve grafikleri kullanarak destinasyonları farklılaştıran simgesel özellikleri de yansıtır. Destinasyonla ilgili olarak unutulmaz bir seyahat deneyimi vaadini ileterek deneyime dayalı memnuniyet sağlanmaktadır. Etkili destinasyon markası oluşturma, bir destinasyonun sahip olduğu farklılıkları, hangi hizmet ve özelliklerin onu rakiplerinden ayırdığını ve tercih edilen edilme sebebinin ne olduğunu bilmeyi içermektedir. Turistik bir destinasyonun diğerlerinden bir adım öne çıkması için etkili bir markalaşma stratejisinin uygulanması gerekir. Buna göre turizmde destinasyon markası oluştururken dikkate alınması gereken önemli kriterler şunlardır:
• Bir destinasyon markası oluşturmak,
• Markanın bir vaat olduğunu bilmek,
• Vaatlere dayalı marka yönetimini özümsemek,
• Markalaşma süreçlerine önem göstermek,
• Değişim yönetimi kurallarını uygulamak,
• İnternet ve sosyal ağları iyi kullanabilmektir